Volim se prisjećati djetinjstva,
bilo lijepih, bilo ružnih dana. Promatraču bi se možda moglo učiniti kako ovih
ružnih sjećanja ima više, čisto zato što sam najranije dane provela krajem
osamdesetih i početkom devedesetih, najprije u raspadajućoj Jugi, a potom u dekonstruiranoj
Hrvatskoj (doslovno i metaforčki), ali sama mogu reći da ih je bilo u najmanju
ruku podjednako. A volim se prisjećati i jednih i drugih događaja najviše stoga
što skorko sve od tih događaja, uključujući i one koji mi se danas čine neutralnima,
pa i nebitnima, zapravo vidim kao izrazito važne u formiranju moje ličnosti
ovakve kakva je trenutno, pa često zaključujem kako su mi i ti neki naizgled nebitni fragmenti urezali određene puteve baš
zato što nisu bili nebitni kako se čine.
Jedan od takvih događaja bio je i
dan kad smo se, u posljeratnom Siveriću, busom vraćali iz drniške škole kući i
kad je Ivana na zadnjem sjedalu imala svoj, devetogodišnjoj djeci relativno
zanimljiv, monolog o tome kako ona vidi modu i o tome kako ju je tata prije
nekoliko dana vodio u šoping po nove najkice pa joj je usput kupio i prave
pravcate levicise. Ponovila je to nekoliko puta, ponosna kao da je Vukovar
oslobodila, pa sam je i ja pomalo gledala s divljenjem, iako sam za levisice
dotad znala samo iz nekih jugoslavenskih pop uspješnica, a za najkice sam
upravo tad čula prvi put. Najgore je od svega bilo to što su se neki klinci i
uključivali pa je Ivanin, devetogodišnjem djetetu relativno zanimljiv, monolog
o tome kako ona vidi modu pomalo postajao polilog devetogodišnjih klinaca o
tome kako svi oni vide modu, a ja se nisam ni pokušala uključiti. Ne znam,
nisam posjedovala ni znanje o najkicama i levisicama, a kamoli par istih, niti
sam općenito bila nešto jako upućena u poznate marke, ne zato što sam bila iz
neke potrebite obitelji, već zato što sam bila iz obitelji koja je vrlo
vjerojatno mislila kako dijete od devet godina ne treba opterećivati
pizdarijama. Pa kako nisam imala previše uvida u ozbiljnost situacije kad je u
pitanju, primjerice, auspuh na tatinu autu, tako nisam bila upućena ni u
poznate marke; mojoj mami sve to bile su potpune pizdarije i hvala joj na tome.
Ali kažem – najgore od svega bilo
je to da se nisam uključila, ali me Ivana odlučila uključiti.
„Barbara, imaš li ti u ormaru išta moderno?“ upitala je.
„Barbara, imaš li ti u ormaru išta moderno?“ upitala je.
„Pa...imam robe koju volim nosit
kad mi je na primjer koncert i robe koju nosim na primjer u školu“, odgovorila
sam.
„Pa dobro to, al nisam te to
pitala“, bila je uporna Ivana, uz sada već i pomalo perfidan, zloban osmijeh na
svojoj prekrasnoj, istočnjačkoj fačici, fasadi glave za koju će se desetak
godina kasnije pričati kako je dom duboko ispojebana mozga, koja će netragom
nestati iz mojeg života (i života svih koji su ikad i u kojem razgovoru s njom
sudjelovali) i zbog čega će mi, zapravo, biti žao.
„Pitala sam te imaš li išta moderno“, naglasila je posljednu riječ
kao da mi je pokušava približiti, kao da mi je treba polako, polako proslovkati
želi li povećati šansu da ću je uspjeti presličiti nečem što već postoji iza
moje ne baš tako egzotične i lijepe face.
A onda se dogodilo nešto što mi
se rijetko događalo, i to obično samo u razgovoru s vršnjacima i autoritetima
koji su postavljali neugodna pitanja, ali one vrste za koju se meni činilo da
je...ispravna...točna i na mjestu; pitanja na koja sam znala odgovoriti možda
riječju do dvjema, bez argumenata za osjećaj krivnje koji bi se u meni javio:
ostala sam bez teksta.
U sebi sam odgovorila:“Ne znam,
nisam razmišljala o tome. Imam odjeću koja mi se sviđa i odjeću koja mi se ne
sviđa, ali je svejedno nosim jer mi je mama katkad servira ujutro, baš kao i kruva i marmelade da ne ogladnim do
odmora, tako i ovo, da se ne smrznem jer bih radije danas nosila nešto golonogo
ili da se ne flekam, a koncert je
sutra i neće se stići osušiti. Ali, sad si me duboko posramila, iako mi se
nitko ne smije.“ Iako, to znam danas, su klinci oko tebe jednako začuđeni
tvojim pitanjem, iako i oni vjerojatno misle da je tvoje prozivanje na mjestu i
da znaš nešto što mi ne znamo i da si, općenito, bolja od nas. Ne smiju mi se
jer su vjerojatno, kao i ja, počeli
preispitivati svoje ormare jednakim intenzitetom kao i svoju savjest i
ispravnost i došli do zaključka da su negdje putem gadno skrenuli ukrivo te
susreli ultra znatiželjna vuka.
Vickušina kuća spasonosno se
ukazala kroz prozor; bus se zaustavio i mogla sam pobjeći od još neugodnih
pitanja i osmijeha djeteta koje vjerojatno i samo nije znalo za bolje, nego je
od svoje mame naučilo da majica nije majica ako nema krokodilčića, da tenisice
nisu tenisice ako nemaju viđeno
(kakvo je od mene bilo viđeno samo pored zadataka koje bi učiteljica prethodno
pregledala) i da se ispričnice pišu jedino Parker kemijskom. Što dete zna...
Ali s izlaskom iz busa došlo je
tek djelomično, trenutno olakšanje, dok me ona teška misao o vlastitoj
nevaljalosti nastavila pratiti sve do kuće, čak i dalje – do sobe, do spavanja,
do buđenja...pa natrag do škole i opet kući, kad sam konačno s mamom podijelila
Ivanino pitanje, pitanje koje to nije bilo, pitanje koje je služilo isključivo
izazivanju srama.
A mama je, kao i obično, znala
najbolje pa se idući dan odlučila iz Drniša vraćati kući školskim busom, ali
potiho, bez komentara, tako da me ne sramoti, ali da ipak promotri malo
provokatoricu.
„Hm...bila majica, rebatinke i
patike... šta je tu tako posebno?“ pitala je, više onako za sebe, ili barem
više onako da meni olakša. I olakšala mi je, iako sam znala da Ivana misli kako
moja bijela majica i njena bijela majica nisu jednako bijele, kako na mojim
trapericama ne piše Levi's i kako moje tenisice nemaju viđeno. Ali meni je mama
implicitno odala tajnu što ne kupuje se novcem: snobovsko je oko poput
mikroskopa, ali život je prekratak da bi ga proveo s priručnom lupom u džepu
traperica, bile one levisice ili ne.
Nekoliko godina kasnije, štedila
sam za svoje prve marte. Htjela sam ih, istinabog, jer su bile marte, ali nisu
mi ih kupili mama i tata. I obožavala sam te svoje marte, kako ih obožavam i
danas, kad su prilikom jednog od mnogobrojnih seljenja konačno završile u
zagrebačkom smeću, gdje sam ih smjestila teška srca, iako više nikom osim meni
nisu bile lijepe.
Općenito, često mi se događa da
drugima nisu lijepe stvari koje meni jesu, da kombiniram cipele od sedamsto
kuna sa suknjom od pedeset i da mi se okolina, u sebi ili naglas, smije.
Više se ne konzultiram s mamom da
me razuvjeri od vlastite nevaljalosti, više se ne divim devetogodišnjacima
zanimljivim monolozima i prezirem sintagme poput znati što je red ili držati
do sebe. I uopće ne tvrdim da je red ponekad argumentiran i potreban ili da
je nekad potrebno podsjetiti se na to kako se treba voljeti i zbilja držati do
sebe, ali više mi ne treba mama da me uputi u to kako se ljudi zbilja ponekad
trude vidjeti razlike i tamo gdje ih bez Sherlockove lup ne vide, samo zato što
su to naučili od nekoga tko je držao do
sebe i znao što je red.
Ne postoji svemir u kojem si
ikoga povrijedio time što si se obukao onako kako on misli da je ružno.
Nema tog svijeta u kojem je kava
iz plastične šalice uvredljiva.
Nijedan konobar nije zaslužio da
mu se spočitava nedostatak diplome ili usiljena osmijeha, samo zato što je taj
koji spočitava teško radio i sad je na
pauzi jer, guess what – konobar nije na pauzi i upravo sad teško radi i
pusti ga da se ne smije ako mu nije do smijeha.
I zbilja bi bilo lijepo, baš bi
bilo krasno, da se svi ponekad prisjetimo dječjih priča,
svojih i tuđih, a i onih koje su nam generacijama pričali i u kojima Crvenkapu,
koja je krivo skrenula, vuk ni u jednoj, ali baš ni u jednoj inačici ne
priupita zašto mama baki nije spakirala i creme
brulee pored živa kruva i marmelade.
Nema komentara:
Objavi komentar