Bilo je ljeto 1996. u Siveriću. U posjet su nam došli
bratići Ivan i Aleksa s Novog Zelanda, Aleksina tadašnja cura (sadašnja žena)
Kate i njihov prijatelj Andrew, Škot podrijetlom. Čovjek mi je posvećivao dosta
vremena pa je sa mnom, tada niti desetogodišnjakinjom, podosta razgovarao na
svojem lošem hrvatskom i mojem tada početničkom engleskom. Oboje smo dobivali
iz toga – ja više nego on i osjećala sam se počašćeno, iako više zbog činjenice
da sam zanimljiva osobi u kasnim dvadesetima / ranim tridesetima, nego zbog
činjenice da upravo usavršavam svoj prvi strani jezik.
Zbog činjenice da sam tada razvila i neke prve velike
ljubavi nisam ni mogla biti ushićena jer nisam još znala da će se razviti...
Stanite, voajerčine i perverznjaci – ovdje nije riječ o
pedofiliji. Nije, zapravo, uopće riječ o bilo kakvim ljubavima takve vrste.
Nije, zapravo, uopće riječ o ljubavima čovjeka prema čovjeku, nego o nekim
podosta tupavim i iracionalnim, vječito tinejdžerskim ljubavima. Htjela-ne
htjela, one su me u nekom smislu oblikovale.
Andrew je u nekom trenutku povikao uz pozadinsku muziku s
kazića: „Walk on, walk on, with hope in your heart and you´ll never walk alone,
you´ll never walk alone!“
Na moje pitanje o čemu je riječ nije znao odgovoriti: Škot
je s Novog Zelanda i ne prati nogomet, barem ne onaj nama svojstven. Posao je
preuzeo Jakiša pa mi je objasnio da se radi o himni Liverpoola i da je Liverpool
grad u Engleskoj iz kojega je i istoimeni nogometni klub. Tada sam odlučila da
će to biti moj najdraži klub, samo zbog pjesme, i tako je nekako ostalo.
No ovo nije (sasvim) ni priča o nogometu.
Jer neke ljubavi su se s vremenom blago smanjile, uglavnom
zahvaljujući tome da osoba lako postane zasićena konstantnim neuspjesima nečega
ili nekoga koga voli. A Liverpool je nakon mojeg četvrtog srednje popričično
počeo pušit gdje stigne i nakon onog finala Lige prvaka 2005., kad sam zadnjih
20 minuta farbala kosu i čekala da tata raspali „Walk on, walk on“, stvarno
nisam pogledala puno utakmica. Ako ijednu.
Tata je Tovar koji to zbilja nije i jako voli Dinamo i
pomalo ga boli što djecu „nije dobro odgojio“ i svi smo zastranili. Nije mu pretrjerano
jasno ni kako sam postala fan Liverpoola zahvaljujući pjesmi, a zahvaljujući
vrlo maloj razlici između pjesama ona druga nije me pridobila na stranu Dinama.
Ali tata ne zna da sam, baš zahvaljujući toj drugoj, blago različitoj pjesmi, u
par navrata umalo pronavijala za Dinamo. I ovu prethodnu rečenicu nikad više
neću izgovoriti.
Kako ljubav prema Dinamu nikad nije sasvim nastupila, tako
je i ljubav prema Liverpoolu blago jenjavala, iz već objašnjenih razloga. Da,
još uvijek je to klub koji kažem da najviše volim, ali tu otprilike priča staje
– ja to samo kažem. I zapravo više uopće ne pratim nogomet. I zapravo sam fan
nogometa postala samo i isključivo zahvaljujući muzici. Jebeš takvog navijača!
Nego...
Kažu da žene svoju sklonost muškarcima formiraju ovisno o
slici svojeg tate. Kod mene ovo pretjerano ne drži vodu ili je barem dugo nije
držalo, ali naravno da sam i ja formirala sliku o muškarcima koji mi se sviđaju
ovisno o nekim uzorima iz ranog djetinjstva. Tako su mi se, domino efektom
nakon tog ljeta 1996. s početka priče, počeli sviđati autsajderi, vrlo često
natečenih, čudnovatih očiju, ispijene figure, mršavi i blago narkomanskog
izgleda. Vrlo često s drogama nisu imali apsolutno ništa, ali su izgledali kao
da s njima dijele sve, od igle do lokomotive (i sad mi pada na pamet kako bi
Trainspotting čak i u hrvatskom jeziku mogao imati smisla, ali i to je
nebitno). Ako su pritom bili neshvaćeni umjetnici ili, pak, svadljivci,
buntovnici bez razloga, koje nitko osim mene nije razumio – tim bolje. Kreirala
sam neke svoje idealne slike na osnovu muzike koju sam počela slušati 1996.
No, i takve su stvari s vremenom jenjavale.
Jednom sam kupila knjigu i zapamtila ime cure koja ju je
prodala u splitski antikvarijat na Peristilu. A to ime sam zapamtila samo zato
što je na margini jedne stranice pisalo „...i to je dobro...tamo me čekaj, gdje
ribe jedu avanturiste.“ I žao mi je bilo što ne znam tu curu. Pa kad sam je
prije godinu dana konačno pronašla, nakon kojih 8 godina, morala sam to
podijeliti s njom i saznala sam da spomenuti tekst nikad nije čula te da ga na
marginu knjige uopće nije napisala ona. Štoviše, nije ga se ni sjećala. Ipak,
bila mi je simpatična, samo zbog muzike, koju sam počela slušati 1996.
Na studijskom putovanju u Sarajevo, Lada je u nekom trenutku
izbacila neki citat. Bilo je to godine 2007., a ja sam taman desetak dana prije
toga pohodila Kino Europu, kako bih prisustvovala snimanju „Pjesama za
gladijatore“. Na Ladu sam obratila pozornost samo zbog citata u ključnom
trenutku i par dana nakon povratka spržila joj spomenuti album. Ta je godina bila
teška i traumatična i nerado je se sjećam, ali sam se s Ladom nastavila družiti
i svako sjećanje na Sarajevo i studijsko putovanje i ljude koji su nakon njega
službeno prestali postojati zapravo mi dođe kao svojevrsni melem u svim tužnim
trenucima. Samo zbog muzike, koju sam počela slušati 1996.
Jedne je godine tata bio na rutinskoj operaciji o kojoj su
svi grdo pričali, a meni je to dizalo živce jer sam znala da nije grdo. U autu,
na putu do bolnice, nije bilo druge nego nabiti si sluške i naćulit uši. Na što
bih se potrošila, nego da malo ostarim i propadnem...za muziku koju sam počela
slušati 1996.?
I sve se gasi i sve prestaje. Puno toga ne volim i dosta me
toga razočaralo. Ali neki su citati jednostavno univerzalno upotrebljivi. I
sreća je htjela da su sve moje prijateljice školske učiteljice, i da prilikom
svakog dogovora mogu poslati sms „gospođo, javite koja je vaša lokacija“, i da
svaki vrlo zajeban rastanak moraš popratiti riječima „ako se vrati, budi
pametan, samo joj mahni, već si dugo nesretan“. I još puno, puno toga što evo
već godinama nikako ne jenjava.
Stvarno ne znam kako to drugačije nazvati nego – ljubavlju.
Ne volim Dinamo. Ne volim larpurlartizam. Ne volim
korištenje relativno nepoznatih riječi, samo da bi rečenica zvučala malo
pametnije. Ne volim romantiziranje i veličanje nesretnih ljubavi. Ne volim kad
nešto previše sliči na Amnesiac. Puno toga vezano za ovu ljubav ne volim.
I stvarno, stvarno, STVARNO više ne volim nadrkane umjetnike
– osim jednoga. A taj jedan je kralj Zapruđa i Utrina i dovoljan je da mi bude
jebeno žao što se prije nešto više od četiri mjeseca nisam sjetila u džepu
ponijeti samo dva kamena.
Što bi bilo da se vrati to ljeto devedesetšesta?
OdgovoriIzbriši