„Nisam dovoljno dolazila ovdje jesenas. Nekako mi je baš žao
što sam propustila Central Park u to doba...“
Znam točno o čemu govori. Krasan je i zimi, vjerojatno će
biti krasan i u proljeće, ali u jesen je nekako baš baš. Ono, baš. Možeš doći s
knjigom, sjediti na livadi i čitati bez da te ometaju hormonalno poremećeni
psi, djeca pretjerano oduševljena činjenicom da više nije hladno ili, pak,
hladan zimski vjetar. A uvijek je takav zimi u New Yorku, svaki dan, čak i kad
ga nema...
I već u sljedećoj rečenici ona počne pričati o knjigama i
sjedenju na livadi jer takva je – romantična duša koja je Jesen u New Yorku
pogledala barem dvaput, ako ne i više, koja fotka ručno oslikane prizore
ljubavnika iznad kojih piše „$2 – buy 3 for $5!“ i ponekad sluša Jasnu Zlokić.
Točno određene stvari. I pleše tango. A tango je argentinski...
Znam dosta ljudi koji su u nekom trenutku plesali tango ili
su ga barem pokušavali plesati. Jednom sam čak čula i priču o dramatičnom
prekidu usred sata tanga. „Ne doživljavaš me... Ne pratiš me... Ne voliš me...
Kontrolfrikuša si, a ovo je čista emocija i to ne ide zajedno. Kako ti misliš
sa mnom plesat tango?“ Godinama kasnije, radio je u velikoj korporaciji i više
nije plesao tango. Ali priča je ostala...
Ja sam na izložbi fotografija dvoje ljudi koje ne znam, ali
sam sasvim slučajno nazvala jedno od njih. Jer pozive sam danas i jučer
dobivala upravo s tog broja, iako me s njih nije zvao umjetnik osobno. Izložba
je krasna, iako, ne mogu reći da se osjećam jako stručno. Zapravo ne razumijem
likovnu umjetnost nimalo – meni je nešto ili lijepo ili nije. I svaki put kad s
nekim komentiram umjetničku fotografiju, osjećam se pomalo kao seljanka, iako
znam da se samo radi o mojem nerazumijevanju.
„Što misliš?“
„Jako je lijepa...“ reći ću i dobiti upitan pogled. Uopće ne kužim u čemu je problem – meni je fotka baš to: jako lijepa. Srećom, čovjek koji me doveo na izložbu pun je razumijevanja i neće mi uputiti upitan pogled kad ustvrdim da je, eto, i ova fotka baš jako, genuino i iskreno lijepa. Stvarno ništa drugo o njoj ne znam.
„Jako je lijepa...“ reći ću i dobiti upitan pogled. Uopće ne kužim u čemu je problem – meni je fotka baš to: jako lijepa. Srećom, čovjek koji me doveo na izložbu pun je razumijevanja i neće mi uputiti upitan pogled kad ustvrdim da je, eto, i ova fotka baš jako, genuino i iskreno lijepa. Stvarno ništa drugo o njoj ne znam.
Stojim ispred fotografije s hrpom žena koje na glavi nose
krletke. Lijepa mi je. Šarena i rastrojena. Odiše očajavanjem i žudnjom za
glamurom. Povremeno mi se učini kao da ove žene na njoj žele biti dijelom nekog
svijeta kojem ne pripadaju niti njihovi savršeno izmanikirani nokti. Jer nokti
su im french, a ovih se dana više
fura shabby. I možda baš čupanjem
ovih krletaka s glave pokušavaju pobjeći od... – nope, sori. Evo,pokušala sam,
ali i dalje mi je fotka samo lijepa.
Pokušavam uoviti slike s velikim, crnim, reflektivnim
površinama. Takvima se mogu jako približiti i bez straha od osude promatrati
vlastiti odraz dugo. Jako dugo. Diviti se i zgražati vlastitom nanosu maskare.
Kad ovako stojiš pred ogledalom u sobi punoj ljudi, djeluješ ili
iskompleksirano ili tašto. Kad ovako stojiš pred izlogom, djeluješ ili iskompleksirano
ili tašto ili kao šopingholočarka. Kao nešto što ja zbilja ne želim biti, ništa
od svega toga. Iako možda pomalo jesam sve. Ponekad. Dakle, ovako smiješ
stajati jedino pred nekim privatnim ogledalom ili pored galerijske slike s
velikom, crnom, reflektirajućom površinom. Jer samo tada izgleda kao da sa
zanimanjem proučavaš...to što vidiš. A kada je riječ o galerijskoj slici, možda
ispadne i da se kužiš u nešto drugo osim šminke i površine vlastite kože.
Njujorčanke su jako lijepe, ali ih ne razumijem. Imam odnos
s njima baš kao i s likovnom umjetnošću.
„What do you think – what happened to the Mole People during
the huricane?“ upitala me jednom jedna mrtva pijana njujorčanka, dok sam se
vraćala iz izlaska u postapokaliptičnom, praznom gradu.
„I don´t know... I guessed they just, you know... died?“
odgovorila sam, vrlo iskreno, a onda sam dobila zbunjen pogled. Nisu na „ti“ sa
smrću, te lijepe njujorčanke, i radije će valjda misliti kako je Alah poslao
Ljudima Krticama Muju s njegovim čamcem, a oni su se, za razliku od Hase,
ukrcali u isti i spasili. Možda su čak i otišli na burek. U njezinoj priči. U
mojoj su jednostavno umrli i nikog nije bolio kurac za njima. A šta ono...živiš
u subwayu! Moraš znati što se dogodi tijekom poplave!
Sutra bi mogao biti dobar dan. Neću raditi predugo i neću
raditi previše. Možda mi čak ostane i dovljno vremena za šetnju po velikim
avenijama. Morala bih negdje pronaći Monopoly, a ne znam gdje se kupuje kad
nema Turbo Limača. No to je ok, već ću se snaći. Volim samotne šetnje. A i
Astoria je jako lijepa. U jesen. Čak i kad je službeno zima...
Pa dobro di su slike svih tih divnih njujorkčanki?! Ha ha. Ja imam sličan pogled na likovnu umjetnost na principu nula i jedinica, ali plavo platno sa žutom trakom preko, ne smatram umjetnošću, nego pokušajem da se relativizira do besvjesti neki pravac.
OdgovoriIzbrišiCentral Park je misto koje me oduševilo, doslovno, a bilo je puno toplije nego je sad i bilo je živo i veselo, pa ćak bi reka i pitomo za jedan tako veliki grad. Obitelji na pikniku usrid grada, puni bejzbol tereni i crnci koji igraju košarku kako mi nikad nećemo moć, đogeri oko jezera i ekipa za govornicom, di svak može držat govor o čemu god, dok god ima publiku...
Eh, da di su slike... "photos or di´n´t happen", a? :)
IzbrišiJašta :)
Izbrišić u čak je tipfeler
OdgovoriIzbrišiA "đ" u "đogeri"? ;)
IzbrišiE to je čisto neznanje :)
Izbriši