nedjelja, 5. travnja 2020.

Šah i umjetnost održavanja motocikla


Naletio sam prije neki dan na knjigu koju je napisao Raymond Smullyan. To je bio jedan strašno interesantan lik, wikipedija kaže "matematičar, mađioničar, pijanist, logičar, taoist i filozof". Sreo sam se s njim i ranije preko knjiga Martina Gardenera, ali nisam znao da se zanimao i za šah.

Napisao je 1979 knjigu šahovskih problema pod imenom "The Chess Mysteries of Shelock Holmes". No to nisu obični problemi, to je knjiga koja se bavi, po riječima glavnog junaka, retrogradnom analizom. Glavni junak (Sherlock Holmes, dakako), promatra raznorazne šahovske pozicije i zaključuje na koji se način moglo doći do istih. Odmah na naslovnici prikazan je sljedeći problem:


Bijeli na potezu. Koji je bio zadnji potez crnog? Koji je potez prije toga odigrao bijeli?

Smullyan tuče odmah u glavu. Problem nije pretežak, ali je dovoljno zanimljiv da vam zagolica maštu. Zapravo, ovo je najbolja naslovnica ikad; ako vas zainteresira, to je knjiga za vas, ako vam je ovo bezveze, bjež'te glavom bez obzira. Zapravo, ne morate dalje ni čitati ovo moje.


Još ste tu? Super! Pravi ste pacijent. Dakle, u knjizi se nalazi 50 problema nalik na ovaj. Da budem iskren, činilo mi se da će se frajer iscrpiti nakon desetak problema i da će knjiga postati dosadnjikava. Ali vraga, autor pažljivo dozira težinu zadataka, postupno uvodi nove elemente i poput Arthur Conan Doylea drži čitatelja na rubu živaca. Prosto je nevjerojatno koliko se originalnih logičkih problema može složiti iz ove, pomalo blesave ideje.

Za uživanje u knjizi ne trebate posebno dobro igrati šah, morate poznavati sva pravila i morate biti zaljubljenik u teške zagonetke. Isplati se utrošiti energiju i udubiti se u svaki od 50 problema. Sigurno ćete bar par puta osjetiti serotonin rush kad sami provedete retrogradnu analizu i pomislite kako ste jako inteligentni :).

Posljednji zadatak u knjizi je mat u dva poteza. To je jedan od dva problema koji uključuje mat. Ovo je sigurno najteži dvopotez ikad izmišljen:


Bijeli vuče i matira u dva poteza

Ako postoji itko tko nije pročitao knjigu, a u stanju je riješiti ovo čudovište gore, neka mi se javi, počastit ću tu osobu večerom na kojoj će mi objasniti kako funkcionira njegov/njezin um. Majke mi, problem je brutalan, slomit ćete mozak.
  
 

1 komentar:

  1. Nije mi jasno što motocikli rade u naslovu, al nema veze.

    Dobar je problem. Očito je što je rješenje, ako je išta rješenje. :-) Ali dokaz da je to rješenje je brutalan. Jedno od onih mjesta gdje poželim imati šah formaliziran u Coqu čisto da budem siguran da sam sve pokrio. :-D

    OdgovoriIzbriši