srijeda, 6. studenoga 2013.

"Childhood sucks" ili "Zašto sam jedva čekala odrasti"

1.i osnovno – rodila sam se drevna. Dobro, možda ne baš drevna, ali svakako sam rođena s mozgom penzionera. Ne s voljom penzionera, ne sa (ne)sposobnostima penzionera, nego s nekom vrstom penzionerskog pogleda na svijet. Drugim riječima, bila sam potpuno skurcano dijete. Ne znam je li tome doprinio rat ili činjenica da sam se rodila debela (4 i po kila, najveća beba u šibenskom rodilištu taj mjesec, molim da se primi na znanje) ili činjenica da me mama umalo pobacila jer je u visokom stupnju trudnoće gledala Carrie pa je na zadnju scenu doživjela neku vrstu teškog šoka...sve u svemu, nemam pojma zašto, ali bila sam poprilično zabrinuta za svijet i egzistenciju sebe i ljudi oko sebe. Najgore od svega mi je bilo kad bih navečer išla spavati i nikako se nisam mogla oteti razmišljanju o tome kako bi bilo da mama umre. Zvuči grozno i pokušavala sam se nagnati na to da razmišljam o nečem drugom, ali nije mi polazilo za rukom pa bih zagnjurila glavu u jastuk i isplakala onoliko suza koliko bi stalo u jastuk. Zamišljala sam kako na sprovodu svi plaču, a najgluplje od svega je bilo što sam i mamu zamišljala kako plače na vlastitom sprovodu. To bi me, nekako, uvjerilo da mislim o pizdarijama pa bih brže bolje počela smišljat koliko ću feta kruha i marmelade pojest za doručak i ima li Čokolina. U većini ga slučajeva nije bilo (vidi raniju opasku o ratu) pa sam se vraćala na skurcanost i bivanje depresivnim djetetom. Nadalje – imala sam rak dosta puta. Leukemiju ponajčešće, ne znam zašto. Mislim da sam negdje pročitala kako se tu radi o raspadanju krvi i to mi je bilo toliko gnjusno da sam jednostavno morala zamišljati kako je i onda potiho umirati, bez da itko živ oko mene zna za to. S vremenom sam načula da imanje raka ne boli (ne znam kako je tu misao itko normalan patentirao, ali tako sam načula) pa sam bila još uvjerenija u to kako umirem od svih rakova jer me ništa nije bolilo, dakle – odnio je vrag šalu, a onda sam u nekom periodu zabrijala da imam i sidu, sve dok nisam čula da se ona ipak malo teže dobiva. Štošta me brinulo, smatrala sam, npr., da novac kvari ljude, a do toga sam došla, doduše dječojm, logikom prilikom prvog svjesnog posjeta Zagrebu i „napadanja“ od strane prosjaka sa svih strana. Zaključila sam kako mora da su u Zagrebu svi bogati pa su onda i društvene razlike enormno velike i danima sam bila tužna, do te mjere da sam u McDonald'su odbila balon koji mi je konobar dobronamjerno ponudio. Mene balon nije naročito veselio i svi su zaključili kako glumatam da sam odrasla pa neću balon, a zapravo se samo radilo o tome da sam bila tužna i žalosna zbog one neke Romkinje koja je vani žicala za mlijeko. Sve u svemu – jedan toliko nerazigran, preventivno svijetom razočaran mozak, da je teško mogao opstati u tijelu djeteta te sam jedva čekala odrasti kako bih mogla nekako i sama doprinijeti boljitku društva. Žao mi je što je s odrastanjem pomalo umro i taj neki bezuvjetni altruizam, ne u potpunosti, ali dovoljno da boljitku ne doprinosim koliko sam nekad naivno i dječji mislila da hoću.
2.pijenje kave – mama me navukla na kavu kad sam imala devet godina i tako je dolazak bilo kojeg gosta kavopije u naše kućanstvo bio popraćen zgražanjem. Zanimale su me priče o novčanim problemima, o tome tko je trudan, tko se ubio i ko se razvodi pa sam redovito prisustvovala odraslim druženjima. Počesto bih dala i komentar na tuđeg muža i kao je stvarno šovinjara, a nerijetko se događalo i da dam svoje mišljenje o Miloševiću. Takve su stvari bile ili odobravane ili popraćene hihotanjem starmaloj, ali pijenje je kave redovito bilo popraćeno zgražanjem. Još ako bi mama ulila samo malo kave, to je nekako i prolazilo, ali koji put bi zaboravila da nismo same pa bi nagnula ko da nema sutra i u moju šalicu. Tada bi redovito slijedio komentar: „Ma daj, Albina, kapnide joj bar zericu mlika, šta je ovo?!“ i ja ne znam kome bi bilo neugodnije, mami ili meni. Mami vjerojatno, ali nije ni meni bilo svejedno. Onda bi ona kapnula zericu mlijeka, a ja tu kavu više ne bih skoro ni pogledala jer sam se osjećala povrijeđeno što me se tretira kao dijete, dočim imam već dovoljno godina da, očito, sudjelujem u raspravama tipa treba li legalizirati abortus i je li on ista stvar što i eutanazija, ali se zato smatra nevjerojatno kontroverznom činjenica da sam ovisna o kofeinu. S odrastanjem me i dalje pratilo zgražanje apropo toga koliko kava pijem dnevno, ali poznajem barem nekoliko ljudi koji ih piju u jednakoj mjeri. Nitko, međutim, nije počeo s pijenjem kave bitno ranije nego što je počeo s ovulacijom ili bacanjem pogleda u dekoltee suučenica. Danas taj podatak rado spomenem i nije mi neugodno promatrati zgranute poglede oko sebe. Volim misliti – ma „volim“... MISLIM da je moja mama u svojoj ćaknutosti bila dobronamjerna navukavši me na meračenje uz kavu i da mi je to priuštilo nemjerljivo puno više kvalitetnih trenutaka provedenih uz nju nego što su ih imali neki drugi odrasli dok su bili djeca, a koji na koncu nisu ništa manje ovisni o kavi nego ja.  Ako ništa drugo, zahvaljujući kavi dosta sam brzo shvatila da djecu ne donose rode i brokule te da od crnog napitka nikad nikome nije narastao rep.
3.protivljenje autoritetima – nije mi to ni danas strano i nije da se ponosim spomenutom sklonošću jer je izrazito nepraktična. Stvar je u tome da se ne volim protiviti autoritetima samo zato što su autoriteti, nego me uopće njihov položaj ne sprečava u tome da ih pošaljem u trokurac ako su, uz bivanje autoritetima, šupci. To je glupo i to je pokazatelj moje osobne neinteligencije, ali to je tako i ja tu ne mogu puno. Ne kažem da ne mogu ništa – radim puno po tom pitanju i, recimo, već više od dvije godine nisam nijednog svog šefa poslala u rečeni trokurac, a ni u jednostruki kurac. No, problem kod bivanja djetetom bio je taj što, makoliko ja znala da sam u pravu i makoliko lijepo artikulirala to što želim reći, autoriteti su u većini slučajeva bili:
a) fizički puno jači od mene. Jednom sam pobrala šamarčinu (sa zakašnjenjem od par dana, ali sam skoro pa sigurna da je došla zato) jer sam jednoj profesorici, uz podsmijeh i kolutanje očima, pojasnila kako strofa i stih nisu sinonimi. Podsmjehivala sam se i kolutala očima zato što je i ona prethodno bila bahata prema meni, ali to nije bio dovoljno dobar razlog pa sam dobila šamar par dana poslije, iz, tobože, sasvim drugog razloga, nepostojećeg, nikom jasnog razloga. Nikom, osim meni, kojoj se još vrtilo u glavi od kolutanja očima par dana ranije i koju su facijalni mišići još uvijek boljeli od karikiranog smijanja. Odvratan sam stvor bila, stoji. Ali ja sam znala zašto, isto kako i danas znam zašto, samo što to ipak sve skupa izvedem malo inteligentnije, a i vjerojatnost da će netko prema tebi biti bahat i k tome fizički jači pa te time razjarit, dosta je manja.
b) u znatno čvršćim odnosima s njihovim autoritetima, nego li ja s njihovim autoritetima – drugim riječima, svaki će ravnatelj (u moje doba) prije stati na stranu učitelja kretena, nego li na stranu bahatog učenika koji je u pravu. Ma čak i ako nije bahat. Jedina jedinica koju sam dobila iz matematike imala je korijen u tome što sam znala matematiku bolje od učiteljice i nakon što sam joj argumentirano objasnila zašto iz ispita moram dobiti četiri, a ne tri, ona mi je spičila jedinicu, uz opasku „ma znaš šta, mala, nećeš ti mene učit moj posao“. Problem djeteta je u tome da ne može na to reagirati čupanjem kontrolnog dotičnoj iz ruke i marširanjem u ured ravnatelja, isključivo iz straha zbog ispiranja mozga rečenicom „škola je ODGOJNO obrazovna ustanova pa je lijepo ponašanje ipak na prvom mjestu“ , dočim kao odrasla osoba to možeš ipak malo lakše napraviti, pa ako šef ili koji god nadređeni i nema autoritet, uvijek ga možeš ocrnit preko nekog bloga, preko nekih medija ili kojim god drugim putevima do kojih ne znaš i ne možeš doći kad si pićukavac maleni. Recimo, problem sličan tome kad sam dobila jedan iz matematike (i došla kući ultimativno posramljena), na faksu sam bez problema riješila razgovorom s profesorom. Ne, nije kao pravi odrasli priznao da je u krivu, samo se predomislio nakon rečenice: „Mislim da se pročelnik odsjeka nikako neće oduševit činjenicom da ste me sad nepravedno srušili, a vi kako hoćete.“ Izišla sam s dvojkom.
c) u kontaktu s mojim roditeljima – koliko god moji roditelji često mislili da sam u pravu (a stvarno su to većinom mislili), toliko su ipak roditelji staroga kova i nikako im se ne da stajati na stranu svog djeteta kad je sukob s autoritetima u pitanju. To je išlo do te mjere da su im autoriteti, dobro poznajući moje roditelje, počesto lagali kako bi postigli svoj cilj. Recimo, profesor povijesti u osnovnoj me jako volio (usput, iako je u ovoj priči negativac, rado ga se sjetim kao vrhunskog profesora) i iz nekog razloga je mislio da sam baš talentirana za povijest (ne znam kako se biva talentiranim za povijest, ali eto, on je to stvarno mislio). Tri godine me gnjavio i tlačio i emocionalno ucjenjivao, samo zato što sam prvu godinu imala pet iz povijesti, pa kad mi je krajem osmog razreda dojadilo sažalijevat ga, odlučila sam imati čvrstu četvorku i posvetit se drugim stvarima koje su me zanimale. Npr. šminkanju. Ili čitanju Zelaznyja. Ili skidanju Metallice i Doris Dragović na klaviru. U svakom slučaju, uopće mi se više nije dalo učiti povijest. Shvativši kako me ulovila žešća kurcobolja i kako ne reagiram više na njegove teleće poglede i kataklizmički razočarane ispade, spomenuti profesor dočekao je mog starog na nekoj utakmici lokalnog kluba i bezočno mu lagao da upravo PADAM NA POPRAVNI iz povijesti i da je krucijalno odraditi ozbiljan razgovor sa mnom o mojim radnim navikama i odgovornosti koja je negdje netragom preko noći nestala. Stari je problijedio i šutke kimao glavom, po dolasku doma odradio preporučeni razgovor sa mnom i potpuno ignorirao moje urlanje o tome kako profesor laže i kako iz povijesti imam četiri i kako me on, moj vlastiti stari, upravo iznevjerio jer je baš on taj koji me naučio da se oko učenja godina napamet ne treba pretjerano uzbuđivati. Jedva sam čekala odrasti i maknuti se negdje gdje profesori neće imati pojma ni kako se ja zovem dok mi ne otvore indeks, a nekmoli kako se zovu, kako izgledaju i koje klubove vole moji roditelji, enebili ih onda mogli dočekati na utakmicama (a znamo kako su ljudi tamo emotivni i ranjivi i bez ozbiljnih razgovora) i lagati kako sam izrod vlastite loze i ultimativno razočaranje školskog osoblja, o kojem se uz cigare i ratluk po zbornicama prepričavaju šokantne horor priče i slažu intervencije za spas mladog čeljadeta koje je tako opako zastranilo.


Eto, to su samo neki od razloga zašto sam jedva čekala odrasti. Ima toga definitivno još, kao što je političko i ateističko „autanje“ bez straha od osude i tome slično. Naravno da me s vremena na vrijeme uhvati nostalgija za djetinjstvom (to se osobito događa prilikom plaćanja računa ili prilikom bilo kakvog kačenja s birokracijom), ali čim me lakomisleno ulovi od-kolijevke-pa-do-groba-... osjećaj, samo se prisjetim brojne stoke koju sam morala gledati svaki dan iz svoje zadnje školske klupe i skupa s ostatkom razreda patiti zato što sam, uz ljepotu i mladost, još i pametnija od većine te stoke (a doista sam se, pukom slučajnošću, zatekla u reprezentativnim razredima, zbog čega su nam samo rijetke face među profesorima odavale verbalno priznanje). I to me vrlo brzo prizove zdravom razumu pa guštam u vlastitoj odraslosti.

Nema komentara:

Objavi komentar