utorak, 2. rujna 2014.

Podstanar

Postoje situacije u životu koje uopće nisu ugodne, ali ih se ipak sa sjetom prisjećamo.
Mnogi od nas sreli su lokalnog Peru, koji sa sjetom priča o svojoj mladosti, otprilike ovako:
-Mi smo izlazili u Markovu Jazbinu. Imali smo dovoljno dinara za decilitar piva. Nas dvojica smo ga pili na slamku, a nakon toga smo hodali u promočenim cipelama po parku. Najbolje je bilo kad bi bježali od milicije jer nismo imali ličnu kartu. Onda te dohvate pendrekom, a ti pobjegneš i skočiš u grm pa do jutra čekaš da se raziđu. E, to su bila vremena...

Slično je bilo meni prošli tjedan, dok sam tražio podstanarski stan. Definitivno stresna radnja, ali bi bila prava šteta ostati zakinut za to iskustvo.
Prošao sam nekoliko potencijalnih stanova, s pripadajućim stanodavcima. Iako se u mnogim slučajevima radilo o sasvim normalnim ljudima, postoji par endema koji zaslužuju da ih se ukratko opiše.

1. Puhovi


S obzirom na to da su me rečeni ljudi koštali vremena, živaca, i novca, zaslužuju prvo mjesto na listi. Prvi dan potrage za stanom okončao sam uspješno, našavši lijepi stan u kvartu koji mi odgovara. Dogovorio se za lovu i bio obavješten da "mama ima nekih stvari u ovom ormaru, ali će ih pokupit za 2-3 tjedna".
Kad sam odlučio uselit, spoznao sam da su svi ormari dupkom puni "maminim stvarima", iako se stan iznajmljuje već niz godina i da ja, više-manje, nemam gdje uselit. Šupa je isto dupkom puna, tako da ljudi ni nemaju gdje iselit te stvari viška, ali se meni čude jer se "stan iznajmljuje već 9 godina, bilo je još više stvari i nitko se nije bunio".
To je, ujedno, i glavni problem odnosa između tipičnih stanodavaca i podstanara. Podstanari se ne bune jer imaju krov nad glavom, a stanodavci to jako dobro znaju. Iako i stanodavac ovisi o podstanaru, budući da mu je stanarina dio kojom popunjava kućni budžet, običaj je običaj, a običaj nalaže da je podstanar pokoran i trpi grubo narušavanje privatnosti od stanodavca.
U sličnoj situaciji, iznajmljivanju hotelske sobe, stanodavac se zove "osoblje", a podstanar "gost". U toj situaciji, osoblje se pokušava dovinuti načinu na koji će se što efikasnije uvuću gostu u šupak. Opet, riječ je o običaju.
Kako je moj običaj da poslovne transakcije promatram poslovno, a na iznajmljivanje stana gledam kao na poslovnu transakciju, tako se ovi puhovi nisu uklopili u moj poslovni model pa sam od stana odustao, ostavši bez dijela novca (da kompenziram stanodavčevu duševnu bol prouzrokovanu mojim odbijanjem suživota s njegovim stvarima).

2. Bil' nebil'


-Poštovanje, Jakiša Tomić pri telefonu. Zovem zbog stana na Rudešu.
-Da, izvolite.
-Je li stan još uvijek dostupan i je li useljiv odmah?
-Da.
-Ima li internetski priključak i perilicu?
-Ima.
-Kad bih ga mogao doći pogledat?
-Hm... pa jel' baš morate? Čemu žurba? Jeste li vi sigurni da ga želite?
-Pa trebao bih ga pogledat da bih bio siguran.
-A prvo moram vidjet o kome je riječ, znate. Moram vas vidjet.

Dakle ključan moment kod iznajmljivanje stana je razlgedavanje - podstanara!

3. Pepeljuga

Dolazim pogledat stan s curom.

-Dobar dan. Ja sam Suzana. Upravo ste me skinuli s lojtri jer sam prala prozore. Vas ćete dvoje tamo živjet?
-Ne, to je za mene. Ona mi samo... (tu sam htio reć da mi pomaže nać stan)
-Aha, ona će održavat stan! Da, to je meni jako bitno da se stan održava, znate, ja i suprug smo sredili stan i nama je jako bitno da se stan održava.

Tu me već dobila, što zbog najave da će mi dolazit u inspekciju, što zbog očiglednog šovinističko-konzervativnog pristupa. Na bis je dala do znanja da režije ne smijem plaćat internetskim bankarstvom.

4. Baja


Dođemo u neki stan, uređen ko za moju babu (generičku, nikoju posebno), a na slikama na Njušilu stol namješten za večeru ušestero. Tepisi prst široki i televizor metar širok. Ni blizu nešto gdje bih živio, ali uz mali razmještaj i izbacivanje nepotrebnih stvari - idealno.
Na pitanje može li se televizor izbacit, jerbo imam svoj, dobijem odgovor:
-Ne može. Nemam gdje s njim. Netko ga hoće, a netko neće. Nosi gore, nosi dole, dobit ću bruh.

Rekao bi čovjek da gazda nema namjeru tražit podstanara na duži vremenski period, međutizim:
-Mene ne zanima to za mjesec - dva mjeseca. Potpišemo ugovor na pola godine. Ako odete prije toga onda polog... (dramska pauza i prst koji, po blagoj krivulji ide od mene prema njegovom džepu) ...ide meni!

5. Položaj žene u hrvatskom društvu trećog milenija


"Iznajmljujem stan studenticama."
"Iznajmljujem stan ženama."
"Iznajmljujem stan ženskoj osobi ili paru."

Za ove treće, imao sam namjeru nazvat i reć da tražim stan za par, da bih razgovor zaključio s opaskom da je moj dečko jako uredan i da će održavat stan.

6. Kerberos


Dogovorimo razgledavanje stana na Trešnjevci. Inače smo u gužvi i nemamo vremena za zajebanciju pa prije dolaska pitamo je li stan useljiv odmah. Pozvonimo na vrata, a otvara sredovječna žena s izrazom lica koji sugerira da će umrijet za 10 sekundi, ali će nas prethodno zaklat.

-Dobar dan.
-Dobar dan. (ostaje na vratima)
-Možemo pogledat stan?
-Mžt. (protisne kroz zube i ostane na vratima)

Nakon pogledane jedne sobe, baba dobaci:
-Stan je na prodaju. Sad prikupljamo ponude pa ćemo ga iznajmit ako ne uspijemo prodat.

Jer, pazi, tržište nekretnina je toliko primamljivo da ponude za kupovinu stana definitivno padaju po nekoliko dnevno. Ne bih riječ rekao da nismo dobili informaciju da je stan odmah useljiv i za iznajmljivanje.

Epilog


I na kraju balade naiđemo na stan u kojem gazda na moj upit o plaćanju računa internet bankarstvom odgovori:

-To je jedini način koji dolazi u obzir. Meni isto stanarinu tako plaćate jer nemam namjeru dolazit tu svaki mjesec. Kad potpišemo ugovor, to ide na poreznu i onda mi plaćate račune i stanarinu i to je to.

I onda se osjećam ko da sam upravo dobio Jack Pot. A radi se o nečem što bi trebalo bit potpuno normalno. Dobijemo ključeve za 12 sati nakon plaćanja i potpisanog ugovora. Gazda je dobio polog definiran ugovorom i to bi mu trebalo bit sasvim dovoljno osiguranje da neće bit materijalno oštećen.
A sve bi bilo brže i lakše da postoji filter u tražilici pod imenom "Stanovi bez simulirane rodovske zajednice između stanodavca i podstanara".

Mislim, gazda je i više nego korektan. U nedjelju sam mu poslao mail da mi potpiše izjavu o suglasnosti o uvođenju interneta u stan. Ujutro mi je odgovorio mailom da se papiri nalaze u kasliću. Kad se sjetim da sam umalo završio u stanu "s maminim stvarima", dođe mi zlo.